Alegerile prezidentiale de anul acesta fac abstractie, cel putin pana acum, de segmentarea sociala aparuta ca urmare a celor noua ani de crestere economica neintrerupta, mesajele candidatilor tratand alegatorii ca o masa uniforma, ceea ce nu mai este cazul la 20 de ani de la Revolutie.
La alegerile din 2004, Adrian Nastase a vorbit despre doua Romanii - una saraca, rurala, lipsita de sanse, care l-ar fi votat si una a clasei de mijloc, urbane, pe care nu a convins-o.
Cinci mai tarziu, la actualele alegeri prezidentiale, discursul despre cele doua (sau trei sau patru) Romanii a disparut complet.
Cu toate acestea, economia si societatea romaneasca sunt cu totul altele decat acum cinci ani, iar diferenta fata de alegerile din 2000 sau din 1996 este si mai mare.
Cei noua ani neintrerupti de crestere economica au actionat ca o centrifuga, impartind societatea in clustere, conform modelului occidental.
Cu cat PIB/capita in Romania va creste, cu atat mai mult se vor accentua diferentele de productivitate intre categoriile sociale, si deci de sanse pentru membrii acestor colectivitati.
In Statele Unite sau Marea Britanie, societatea este mult, mult mai stratificata, fiecare grup are propriile interese, iar candidatii la presedintie si politicienii in general au mesaje adaptate in functie de fiecare categorie sociala.
In anii '90, politica era simpla: cu noi sau impotriva noastra. Adica privatizare, reforma si investitii straine versus inghetare sub masca stabilitatii si linistii.
Problema este ca, pe masura ce economia creste, interesele intre diverse segmente ale societatii sunt din ce in ce mai divergente.
Politica trebuie sa devina astfel mai sofisticata, mai adaptata la ceea ce membrii societatii asteapta conform aspiratiilor lor.
Spre exemplu, sunt sute de mii de oameni care nu-si mai fac vacantele de cativa ani in