Atrasi, seara de seara, de spectacolul tv – exista oameni care urmaresc emisiunile politice doar ca sa vada “pana unde mai merge manipularea” -, am cam uitat de comportamentul presei scrise in aceasta campanie electorala. Circa 350.000 de romani cumpara zilnic ziare centrale (n-am luat in calcul tabloidele) si sunt influentati, vor – nu vor, de felul in care acestea “citesc” realitatea. Am ales editiile de joi, 26 noiembrie, a sapte cotidiene generaliste si ale celor trei cotidiene de business pentru a vedea cum au abordat semnarea Acordului dintre PSD si PNL – un eveniment major in perspectiva finalei prezidentiale.
“Adevarul”. Am mai scris ca, dupa parerea mea, un cotidian generalist nu are voie sa eludeze un intreg domeniu al actualitatii, cu atat mai mult cand acel domeniu este politica, iar acel cotidian este liderul de tiraj al pietei quality. Mai grav decat atat este ca “Adevarul” insista, printr-o campanie publicitara, pe ideea ca aceasta “distantare” ar satisface asteptarile propriilor cititori, care s-ar fi “saturat” de subiectele din zona care ne influenteaza tuturor vietile. Acest autism civico-jurnalistic se manifesta si in editia studiata: nimic despre acordul PSD-PNL nu apare pe prima pagina.
Pe termen mediu si lung, inducerea mesajului ca “politica e urata si rea, la noi cititi altceva” nu face decat sa contribuie la dezimplicarea publicului activ si la dispretul fata de clasa politica autohtona care, buna-rea, cum o fi, trebuie pastrata sub presiune de un electorat informat.
“Business Standard”. Cotidianul economic al trustului Realitatea-Catavencu isi deschide edi