Economia este inca la pamant, in ciuda inregistrarii unor majorari in ultimul trimestru, iar somajul este in continua crestere. Perfect pentru a sarbatori Ziua in care nu cumperi nimic, nu-i asa?
Initiata de artistul canadian Ted Dave si sarbatorita, pentru prima data, in septembrie 1992, "Buy nothing day" a fost mutata in prima vineri dupa sarbatoarea americana Ziua Recunostintei (Thanks Giving Day), adica fix in ziua in care incep marile reduceri de preturi pentru cumparaturile de Craciun. In acest mod, militanti anti-consumerism doreau sa atraga atentia asupra faptului ca exista lucruri care ne pot face fericiti si au marele avantaj de a fi gratis.
Astfel, in acest an, ziua se sarbatoreste vineri, 27 noiembrie, pe continentul american, si sambata, 28 noiembrie, in celelalte peste 65 de tari care fac parte din program, printre care se numara, teoretic, si Romania, existand un site dedicat evenimentului, desi foarte putini romani par sa fi auzit de aceasta zi.
Sustinatorii acestei cauze organizeaza diverse actiuni, avand motto-uri de genul "Shop less, live more" (Cumpara mai putin, traieste mai mult") sau "Participate by not participating" (Participa fara sa iei parte). Astfel, pe 27 noiembrie , in America de Nord, si 28 noiembrie, in restul lumii, toti cei care se opun societatii de consum din tarile dezvoltate pot protesta, necumparand absolut nimic timp de 24 de ore.
Vinerea cu cele mai mari vanzari
In mod traditional, prima vineri de dupa Ziua Recunostintei este printre primele 10 cele mai profitabile zile pentru retaileri, dar si pentru clienti, fiind prima zi de reduceri masive inainte de Sarbatorile de iarna.
Pentru retaileri, aceasta zi de reduceri este numita, peste ocean "Vinerea neagra" (Black Friday), denumirea provenind de la aglomeratia creata in aceasta zi. Insa, in ultimul timp, n