Primul tronson din Autostrada Transilvania (A3), una dintre cele mai scumpe din lume, va funcţiona de la 1 decembrie, între Turda şi Gilău, doar ca variantă de ocolire a Clujului. Teoretic, România ar trebui să aibă peste 2.000 de kilometri de autostradă. Practic are mai puţin de 300, împrăştiaţi pe mici tronsoane în toată ţara.
CLICK AICI PENTRU FOTOGALERIE!
Pe hârtie, România ar trebui să aibă, în câţiva ani, peste 2.000 de kilometri de autostradă.
Principalele culoare rutiere pe care ar urma să se aştearnă covoarele de asfalt sunt Oradea-Braşov-Bucureşti-Constanţa şi Bucureşti-Albiţa (Coridorul IX).
Din toate acestea însă doar câteva segmente sunt „în grafic", în sensul că se află în stadiile de execuţie prevăzute în proiectele lor sau sunt chiar în folosinţă.
Este cazul A2 (Autostrada Soarelui) şi al vestitei centuri de pe A1 de la Piteşti, aflate deja în exploatare, la care se adaugă şantierul de la Bucureşti-Moara Vlăsiei, Cernavodă-Constanţa, unde lucrările sunt în desfăşurare, şi tronsonul Turda-Gilău de pe Autostrada Transilvania, care va fi inaugurat marţi.
Economie pentru localnici
A3 ar trebui să facă legătura cu vestul Europei. De pildă, traseul Budapesta-Cluj-Napoca înseamnă 463 de kilometri. O călătorie „lejeră", de maximum patru ore pe autostradă. Teoretic. Practic, un drum împărţit între cele două ore petrecute pe autostrada maghiară M3 până la Debrecen şi alte aproximativ patru pentru chinul de pe drumurile naţionale, în special după intrarea în România şi parcurgerea uneia dintre cele mai aglomerate şosele, Oradea-Cluj-Napoca.
Alternativa de pe hârtie este tocmai Autostrada Transilvania şi ar urma să scurteze cu minimum două ore distanţa între România şi vestul Europei. Când exact, nu ştie nimeni când. Şi totuşi, toţi se laudă cu inaugurarea, marţi, a primului tronson al autostrăzii. De fapt, o simplă