Companiile din China profita de contextul economic si lipsa de capital din Europa de Sud-Est pentru a incheia acordurile de afaceri care le vor asigura intrarea pe piata Uniunii Europene.
Chinezii au investit deja in Romania si Bulgaria si au oferit Moldovei un imprumut de un miliard de dolari, suficient de mare pentru a acoperi deficitul pe doi ani al celei mai sarace tari europene, informeaza Wall Street Journal.
Nivelul investitiilor este in continuare scazut, fiind de doar 71 de milioane de euro in 2008, dar estimarile spun ca urmeaza sa creasca rapid.
Si Serbia a semnat un contract important la inceputul saptamanii cu Dongfeng Motor Group Ltd, cel mai mare constructor de camioane din China. Valoarea acordului nu a fost anuntata, dar compania chineza va detine produsul si marca, iar sarbii se vor ocupa de asamblarea camioanelor.
Un alt constructor auto din China a incheiat un acord in Bulgaria in luna octombrie. Great Wall Motor Ltd s-a inteles cu Litex Motors sa construiasca o fabrica unde vor fi facute 50.000 de masini de sport in fiecare an, incepand cu 2010. Chinezii vor investi acolo 80 de milioane de euro.
In tara noastra, chinezii de la Shantuo Agricultural Machinery Equipment, care au investit 20 de milioane de dolari la Rasnov, au scos pe poarta fabricii primele tractoare. Compania chineza si-a propus sa construiasca in Romania 100.000 de tractoare.
Analistii de la Wall Street Journal spun ca nimeni nu are nevoie in acest moment de capital proaspat asa cum au Balcanii, deoarece recesiunea a provocat deficite uriase de cont curent, imposibil de finantat.
Companiile din China profita de contextul economic si lipsa de capital din Europa de Sud-Est pentru a incheia acordurile de afaceri care le vor asigura intrarea pe piata Uniunii Europene.
Chinezii au inve