Filarmonica din Iaşi este de zeci de ani în schele, iar lucrările îi obligă pe instrumentişti să-şi repete partiturile pe scări şi pe coridoare.
Chiar şi pentru aceste spaţii concurenţa este mare deoarece prind loc doar cei care vin foarte devreme la sediul aflat de zeci de ani în şantier. Artiştii Filarmonicii „Moldova“ din Iaşi se pregătesc pentru concertele de cameră de la sfârşitul fiecărei săptămâni ca soldaţii pe front. Se luptă pentru fiecare metru de hol pentru că nu au săli unde să repete, iar când nu găsesc niciun coridor liber fac exerciţii de voinţă şi exersează la mai puţin de doi, trei metri distanţă faţă de colegul care a venit primul la repetiţii.
Artiştii îşi împart scena la repetiţii
„Dimineaţa se adună în aceeaşi cameră aproape toţi suflătorii instituţiei şi, cum fiecare are de lucrat, este o adevărată nebunie aici. Vă daţi seama ce iese când 15 persoane încep să interpreteze propria partitură“, afirmă Adrian, masterand la Universitatea de Arte, instrumentist la Filarmonica din Iaşi. Inclusiv scena din sala de spectacole este împărţită de artişti, când nu sunt programate repetiţii generale.
„Fiecare exersăm mai întâi solo şi doar înainte de spectacol ne adunăm pe scenă şi repetăm împreună“, povesteşte Mihai Ailenei, prim-clarinetist la instituţia de cultură. Amalia Dâscă repetă de puţin timp alături de instrumentiştii Filarmonicii, iar pregătirile le face atât pe coridoarele instituţiei, cât şi acasă. „Ce să facem? Încercăm să ne descurcăm cum putem. Cine poate mai repetă şi acasă, cine nu, vine mai des aici“, spune Amalia, violonistă.