Managerul casei de discuri CatMusic, crede că industria muzicală din România este peste nivelul celei de afară. Deşi criza a afectat grav vânzările, Dan Popi vorbeşte despre o expansiune a muzicii autohtone, care câştigă tot mai mult teren în străinătate.
Cum vă afectează criza?
Noi suntem în criză din 2001, de fapt, industria muzicală din toată lumea e în criză din 2001. Atunci au început să scadă vânzările la CD-uri şi, practic, să se diminueze piaţa de muzică. Însă ne descurcăm. Ne străduim, căutăm alternative şi le şi găsim. În România, din păcate, vânzările nu au atins niciodată nivelul de afară, pentru că a fost prea scurtă perioada dintre apariţia Legii drepturilor de autor, în 1996, şi începutul declinului industriei muzicale.
Cât se mai vinde acum, în România, într-un an?
În România, vânzările de discuri au scăzut cu 40-50% numai anul acesta. Este greu să estimăm numărul exact de unităţi vândute, dar ce pot să spun este că vânzările au migrat de la CD-ul tradiţional la insert (albume vândute cu un ziar sau o revistă - n.r.).
Pentru formatul digital suntem pe cale să repetăm contraperformanţa de la vânzările fizice. La noi, din diverse cauze, se întârzie deschiderea de magazine virtuale, încât restul lumii va trece de acest nivel, iar România nici nu va apuca să-l experimenteze.
S-a întâmplat vreodată să să descărcaţi conţinut de pe internet, în lipsa unei posibilităţi legale de a-l achiziţiona?
Da, bineînţeles că s-a întâmplat, iar asta pentru că în România serviciile legale de vânzare pe internet sunt aproape inexistente. Însă una e să o faci la modul ocazional şi alta e să-ţi faci un hobby sau o meserie din treaba asta.
Un alt lucru pe care oamenii nu-l înţeleg este că nimeni, niciodată, nu a fost incriminat pentru că a consumat un produs piratat, nu se incriminează decât punerea la dispoziţie a acestor produs