Reputaţia de inamic al gripei şi speranţa că ar putea combate inclusiv virusul AH1N1 a crescut preţurile de 40 de ori
Faima usturoiului că poate ţine gripa la distanţă, eventual chiar şi virusul AH1N1, este atât de mare în China, încât preţurile au crescut de până la 40 de ori în unele provincii. În restul ţării, media creşterilor de preţ este de 15 ori faţă de valoarea din martie 2009, ceea ce face ca, la vreme de criză, căţelul de usturoi să se arate mai profitabil decât un gram de aur.
Convingerea populară în puterile vindecătoare ale acestei plante a fost dublată, în ultimele luni, de isteria privind gripa nouă, astfel că usturoiul este la mare căutare, deşi China este cel mai mare producător mondial. Potrivit Reuters, într-un liceu din provincia estică Hangzhou, conducerea a cumpărat 200 kg de usturoi şi l-a decreat "obligatoriu" în meniul de prânz al elevilor. Pe fondul cererii mari, au apărut speculatorii care nu fac altceva decât să mute tone de usturoi dintr-o provincie în alta, ţinându-şi "comoara" în depozite, până în momentul în care preţurile cresc. Comercianţii "încearcă să reţină cât mai mult din oferta de pe piaţă, apoi deschid licitaţii pentru marfa lor", consideră un analist de la Morgan Stanley.
Preţul mediu al unui kilogram a urcat de la 1,64 yuani (0,15 euro) la 6,14 yuani (0,59 euro), acoperind cheltuielile presupuse de transport şi depozitare. Pe de altă parte - în condiţiile în care China produce trei sferturi din cantitatea mondială de usturoi (din care exportă în toată lumea) - anul trecut se ajunsese la un excedent, iar fermierii erau dezamăgiţi de preţul oferit. Prin urmare, ei şi-au redus producţia cu 50% în 2009. (B.M.)
Reputaţia de inamic al gripei şi speranţa că ar putea combate inclusiv virusul AH1N1 a crescut preţurile de 40 de ori
Faima usturoiului că poate ţine gripa la distanţă, eventual chiar şi viru