Depozitele de aluminiu adapostesc la nivel mondial suficienta cantitate pentru fabricarea a 69.000 de aeronave Boeing de tip 747.
Desi aluminiul este cel mai abundent metal din lume, acesta este mult prea scump, sfidand parca actuala criza financiara, potrivit lui Peter Sorrentino, partener al firmei de consultanta Huntington Asset Advisers din Cincinnati, scrie Bloomberg.
"Nu inteleg de ce pretul aluminiului a urcat intr-un asemenea ritm. Exista oferta suficienta, in timp ce cererea este destul de moderata. Se poate observa o desincronizare intre pretul acestui metal si realitate", explica Sorrentino.
Banca de investitii Barclays Capital estimeaza ca excedentul de aluminiu la nivel mondial va creste cu 29% anul viitor, pana la 1,63 mil. tone, in conditiile in care cea mai semnificativa crestere anuala a pretului aluminiului din ultimii 15 ani incurajeaza companiile de exploatare sa-si mareasca productia.
Pretul aluminiului a crescut cu 35% in 2009
Avansul de 35% de anul acesta al pretului aluminiului si cresterea cu 46% a indicelui S&P GSCI, care urmareste evolutia materiilor prime pe bursa, alimenteaza ingrijorarile cu privire la un posibil bubble al acestei piete.
China, cel mai mare producator de aluminiu din lume, se confrunta cu o serie de riscuri in conditiile in care cererea de consum din partea partenerilor sai a scazut considerabil, spune Bill Gross, director in cadrul companiei de investitii Pacific Investment Management. Cu toate acestea, China va exploata cu 18% mai mult aluminiu anul viitor decat in 2009.
Si petrolul sufera de aceeasi "maladie". Directorul executiv al grupului petrolier Exxon Mobil, Rex Tillerson, a afirmat la inceputul lunii noiembrie ca pretul petrolului nu este sustinut de fundamentele de piata.
Investitorii "se bat" pentru materiile prime si exista riscul aparitiei unui bubble al acestei