Daca se va scrie candva o istorie a presei romanesti din acesti ani si mai ales daca acel istoric va avea rabdarea si curiozitatea de a investiga relatia dintre alegeri si mass-media, unul dintre capitolele cele mai interesante ale cartii sale ar putea fi schimbarea cu 180 de grade a politicii postului Realitatea TV. De ce, in 2009, televiziunea lui S.O. Vantu a "intors armele" impotriva lui Traian Basescu - aceasta este intrebarea. In randurile urmatoare nu veti gasi raspunsul, ci, dimpotriva, mai multe intrebari.
Axioma de la care pornesc este ca, in lumea de azi, influentarea electoratului se realizeaza in special prin televiziune. Principalele mesaje sunt lansate la ore si in emisiuni de maxima audienta, politicienii isi lucreaza preponderent latura de constructe imagistice in defavoarea propriei personalitati consistente, iar alegerile se castiga sau macar se inclina in functie de capacitatea candidatilor/partidelor de a dobandi spatiu "pe sticla" si de a-si atrage sustinatori credibili din randul formatorilor de opinie.
Tinand cont de aceste date, cazul Realitatea TV devine esential. La inceputul anului, acesta era singurul post cu amplu continut politic care avea o oarecare aura de obiectivitate. De aceea, 2009 a insemnat, ca intr-o poveste capitalista cu noi printese si cavaleri ahtiati dupa putere, lupta pentru "mana" Realitatii. Pretendenti la nurii ei eterici? Singurii care aveau forta si parghiile necesare - cele doua partide care-si impartisera guvernarea la finele lui 2008 si care stiau ca in acest an se vor ciocni inevitabil, prin propriii candidati la presedintie.
Miza numita "Realitatea TV" era mai mare pentru PDL si pentru Traian Basescu, deoarece Alianta PSD-PC avea deja de partea sa o televiziune de stiri, Antena 3, care, mai ales prin emisiunea-locomotiva "Sinteza zilei", lovea inca din 2005 in tabara portocalie.