Prezenta in Romania a reprezentantilor H&M, unul dintre cei mai mari retaileri de imbracaminte la nivel mondial, pentru strangerea de informatii privind o posibila intrare directa la nivel local arata potentialul mare pe care piata de profil il are pe termen lung. Abordarea directa a retailului de fashion romanesc aduce profit din primul sau al doilea an, spre deosebire de sectorul bunurilor de larg consum, unde investitiile, fiind mult mai mari, nu se recupereaza nici in trei-patru ani.
In ultimii doi ani, marile companii au atacat piata romaneasca cu "propriile arme", fara a apela, cum se intampla pana acum, la operatori locali. Avantaje ca obtinerea unui profit ridicat "cat mai repede", controlul mai bun asupra dezvoltarii si o vizibilitate mai buna a brandului fac sa paleasca orice risc, mai ales ca ele nu apar decat in cazul in care compania decide sa se retraga de pe piata - pierderile sunt mai mari decat daca s-ar renunta la franciza.
"In retail din ce in ce mai mult companiile mari prefera sa aiba o abordare directa, in acest fel avand controlul total asupra afacerii. Spre deosebire de situatia in care operatiile sunt sub umbrela unei francize si o mare parte dintre decizii nu pot fi influentate in totalitate, abordarea directa permite implementarea extensiva si consecventa a modului de operare, proceselor si sistemelor operationale si de control adecvate tipului de business si particularitatilor brandului", explica Sorin Buga, principal in cadrul companiei de consultanta Ensight Management Consulting.
Zara, marja de profit de 20% in al doilea an
Retailerul spaniol Inditex, care detine Zara, are ca strategie principala de dezvoltare deschiderea de magazine gestionate in regim propriu. Chiar daca a intrat in 2004 cu doua dintre cele opt branduri ale sale, Zara si Pull & Bear, prin intermediul companiei Azali Trading, in urma cu