In urma cu aproximativ un an, Statele Unite anuntau, oficial, ca este in recesiune inca din decembrie 2007. Astazi, oficialii americani anunta redresarea economica, vesti bune pentru retaileri, tocmai inainte de sezonul de cumparaturi pentru Craciun.
Totusi, indicatorii economici sugereaza ca ar trebui sa fim prudenti, avand in vedere ca increderea consumatorilor s-a redus in a doua jumatate a acestui an, scrie economistul Nouriel Roubini, intr-un comentariu pentru Forbes.
Starea slaba a finantelor personale si nesiguranta locului de munca vor continua sa determine consumatorii sa aiba un comportament frugal. Potrivit unor estimari, nivelul vanzarilor din sezonul de Sarbatori 2009 va fi cu 1 procent mai scazut, in Statele Unite, fata de cresterea anuala medie de 3,4 procente, in ultimii zece ani.
Iata si estimarile lui Roubini si pentru alte tari:
Canada
Retail-ul canadian si-a revenit, pe fondul cresterii cererii pe piata locala si a revitalizarii sectorului imobiliar. Totusi, vanzarile sunt cu trei procente mai scazute fata de septembrie 2008.
De asemenea, desi piata muncii s-a redresat usor, exista, mai mult, oferte pentru locuri de munca part-time, ceea ce nu ofera o stabilitate. Nu in ultimul rand, increderea consumatorilor s-a diminuat la inceputul sezonului, iar sondajele arata ca se va cumpara mai putin decat in 2008, la inceputul recesiunii din Canada.
Marea Britanie
Criza creditelor este, inca, prezenta pe piata britanica, iar rata somajului in continua crestere, estimarile pentru vanzarile de Craciun fiind destul de pesimiste. Totusi, in septembrie si octombrie s-au majorat, fata de lunile precedente, in special in segmentul modei si a produselor pentru casa. Astfel, in ciuda cererii mai scazute, vanzarile ar putea fi, totusi, imbucuratoare.
Spania @N_P