Călătorii care merg de la Bucureşti la Craiova, la Târgu-Mureş sau la Cluj-Napoca îşi petrec cu aproximativ o oră mai mult în tren decât ar trebui. Teoretic, de mâine, ei ar putea fi despăgubiţi.
Regulamentul european prevede ca, pentru fiecare oră de întârziere, compania de căi ferate să returneze un sfert din preţul biletului. Oficialii CFR dau vina pe şinele vechi şi cer o derogare până în 2014.
Teoretic, regulamentul UE, care ar trebui să intre în vigoare la 3 decembrie, prevede ca pasagerii trenurilor întârziate să fie despăgubiţi. Practic, dacă vrei să traversezi ţara cu trenul, trebuie să te înarmezi mai ales cu răbdare.
Motivele sunt diverse: infrastructura feroviară nu permite o viteză la nivelul celor de pe marile magistrale europene, se lucrează pe diverse tronsoane sau diferite accidente. Oricare ar fi cauzele, minutele de întârziere cresc proporţional cu kilometrii pe care călătorii îi au de parcurs.
De pildă, la Constanţa, fiecare tren întârzie cel puţin un sfert de oră. „Eu am venit de la Alexandria. Trebuia să ajung la 11.09, dar am ajuns la 11.30. Întârzierile astea sunt de mult timp şi nu ştiu dacă se va rezolva ceva vreodată", spune Aurel Burcea (71 de ani).
Un student povesteşte că merge cu trenul pe ruta Cernavodă - Constanţa de trei ori pe săptămână. Întotdeauna, trenul întârzie. „De cele mai multe ori merg cu personalul de Călăraşi. În loc să ajungă la 8.00 în gară, ajunge la 9.00. Şi condiţiile sunt jalnice: ori că stai într-o toaletă mizerabilă, ori că stai în tren e totuna. Şi chiar de-i vor obliga să plătească întârzierile astea, găsesc ei o soluţie să n-o facă", a spus Cristian Alexandru.
Acceleratul care vine de la Oradea ar trebui să sosească la ora 13.19 în Gara Constanţa. Aşa scrie pe bilet. În realitate, trenul întârzie 20 - 30 de minute. Călătorii, şi aşa obosiţi de drumul care durează peste 1