La începutul acestei săptămâni, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării a publicat, pe site-ul http://subiecte2010.edu.ro, modele de subiecte pentru evaluarea naţională pe care elevii clasei a VIII-a o vor susţine în anul şcolar 2009 - 2010, conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a acestui examen.
Potrivit Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa, modelele de subiecte sunt clare, de nivel mediu şi în concordanţă cu programele de evaluare naţională.
În ceea ce priveşte disciplina Limba şi literatura română, sarcinile de lucru vizează exerciţii de tip analitic - de recunoaştere şi de tip sintetic, de exemplificare, de construcţie, de subliniere a valorilor stilistice şi de evidenţiere a aspectelor ortografice şi de punctuaţie.
În evaluarea unităţilor de conţinut ale domeniului „lectură", sarcinile de lucru implică cerinţe care privesc înţelegerea unui text dat, literar şi nonliterar, adică identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale şi particulare ale textului şi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora, precum şi redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvenţe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului).
De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenţelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat la prima vedere, motivarea apartenenţei la un gen literar), reflexive şi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenţierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere, într-un portret, scurte naraţiuni).
La disciplina Matematică, subiectele sunt redactate atât în limba română, germană, sârbă, maghiară, ucr