Pierderile acumulate de companiile feroviare consumă atât banii, cât şi timpul românilor. În loc să beneficiem, începând de azi, de drepturile acordate călătorilor din trenuri, amânăm alinierea la UE deoarece sistemul feroviar este prost administrat.
A venit şi ziua de 3 decembrie 2009, când intră în vigoare un Regulament din 2007 al Comisiei Europene ce prevede o serie de drepturi şi facilităţi pentru pasagerii care călătoresc cu trenul în ţările membre UE.
Cea mai importantă dintre aceste facilităţi constă în despăgubirea pe care călătorii ar putea să o primească dacă trenul întârzie, în proporţie de 25% până la 100% din valoarea biletului.
Ei bine, în România - ţară membră a UE - aceste facilităţi nu se vor aplica dintr-un motiv relativ simplu: starea infrastructurii feroviare este atât de proastă, încât întârzierea trenurilor este inevitabilă, astfel că eventuala despăgubire a călătorilor pentru întârziere ar aduce operatorul feroviar CFR Călători în incapacitate de plată.
Aşa se face că, pe lângă pierderile financiare tot mai mari ale companiilor feroviare româneşti, decontate din bugetul ţării (adică din banii tuturor contribuabililor), românii sunt nevoiţi să suporte în continuare, fără a fi despăgubiţi, şi neplăcerile provocate de întârzierea trenurilor.
Liniile inutile „găuresc" cel mai rău bugetul
În primăvara acestui an, Ministerul Transporturilor a elaborat un plan de restructurare financiară a CFR din care reieşea că un număr de 52 de linii ferate trebuie închise deoarece au pierderi anuale tot mai mari şi, de fapt, nu sunt utilizate.
Aceste 52 de linii acumulează anual pierderi ce se apropie de 100 de milioane de lei, dar ele sunt deservite de 2.300 de angajaţi, astfel că o decizie fermă, de închidere a respectivelor tronsoane, nu putea fi luată în anul electoral 2009.
Statul preferă închirierea liniilor