Privind retrospectiv, 2007 a fost unul dintre cei mai buni ani ai Clujului. Investiţiile au schimbat faţa oraşului, iar odată cu apariţia celor două malluri, clujenii şi-au reconsiderat atât modul de viaţă, cât şi obiceiurile de consum.
Mijlocul lunii octombrie 2007 a marcat intrarea Clujului în rândul oraşelor cu malluri. După ani de zile de tergiversări, în comuna Floreşti s-a inaugurat Polus Center, încă cel mai mare centru comercial pe un singur nivel din România. O lună mai târziu, în cartierul Gheorgheni se deschidea Iulius Mall, la vremea respectivă mallul cu cea mai mare suprafaţă desfăşurată din ţară.
Investiţii de 215 milioane de euro
În total, cele două investiţii au reprezentat 215 milioane de euro - 140 de milioane de euro la Polus Center Cluj şi 75 de milioane de euro la Iulius Mall - şi au oferit clujenilor posibilitatea de a efectua cumpărături din aproape 400 de magazine (180 la Polus Center şi peste 210la Iulius Mall), dar şi de a se destinde în cele 18 săli de cinema deschise ulterior, ca urmare a investiţiilor operatorilor de profil Odeon, în Polus, respectiv Cinema City, la Iulius Mall.
Clujenii au adoptat cu entuziasm noul stil de viaţă. Au învăţat să se îmbrace la Zara, Marks&Spencer, New Yorker, Debenhams sau Sprider, să aprecieze cafeaua de la Starbucks, să mânânce la Pizza Hut sau în cele două mari food-courturi, devenite cele mai cuprinzătoare spaţii de socializare indoor din oraş.
„Oraşul are două noi centre”
Sociologul Vasile Dâncu apreciază că apariţia mallurilor a dat semnul modernizării oraşului. „În general, mallul devine un indicator pentru nivelul de trai şi are o influenţă asupra modului în care îşi percep locuitorii oraşul. Reprezintă un motiv de mândrie pentru ei. În cazul Clujului, s-a observat un efect de mobilitate laterală, de extindere a oraşului. Alături de centrele istorice simbolice - P