- Diverse - nr. 431 / 3 Decembrie, 2009 Vasile Niculescu, Zaharia Husarescu si Victor Precup… Trei destine care s-au intersectat in mod nefast. Primii doi au fost ofiteri de cariera. Cel de-al treilea, ofiter de informatii. Vasile Niculescu _ "pilotul Marii Uniri", cum i s-a mai spus - a trait demn, murind discret si aproape uitat. Meritele sale i-au fost recunoscute postum. Zaharia Husarescu, un profesionist al informatiilor, si-a consumat ultimii ani de viata in arestul Securitatii din Targu-Mures, fiind arestat la aproape 80 de ani. Pe ardeleanul Victor Precup, militar controversat, aventurier, carierist, suspectat de spionaj si complotist dovedit, vremurile prin care i-a fost dat sa treaca nu l-au afectat. Lipsit de orice scrupule, s-a adaptat la ele precum un cameleon. Si a supravietuit. In toate timpurile… Exemple precum al lui exista, din pacate, si azi. Ma refer la avansarile in grad pe criterii politice. Pentru cei ca el, lipsiti de demnitate si onoare militara, instinctul de supravietuire a fost, este si va fi mereu mai presus de orice. Ce legatura a existat de fapt intre cei trei? Pe data de 23 noiembrie 1918, Vasile Niculescu, impreuna cu capitanul (pe atunci) Victor Precup, au zburat de la Bacau la Blaj, pentru a transporta documente de mare importanta in vederea convocarii Marii Adunari Nationale de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918. Zborul s-a desfasurat cu un avion tip "Farman - 40", cu carlinga deschisa, in prag de iarna, peste munti, cu instrumente de navigatie rudimentare si fara niciun fel de dirijare de la sol. A fost nu numai un act de mare curaj, daruire si sacrificiu, dar si o proba de mare pricepere profesionala din partea celui aflat la mansa avionului, lt. aviator Vasile Niculescu. Ciudatul joc al hazardului… Dupa razboi, Niculescu a mai ramas, pentru un timp, in Basarabia si, din ordinul Marelui Stat Major al Armatei, a indeplinit mai