Piaţa românească de retail va creşte în acest an cu 5,8%, ajungând la 90,15 miliarde de lei (circa 21 miliarde de euro), tendinţă susţinută de vânzările de produse alimentare. În 2011, piaţa ar urma să ajungă la 105 miliarde de lei, potrivit datelor firmei de cercetare a pieţei Euromonitor International.
În 2008, vânzările de produse alimentare şi non-alimentare au totalizat 85,2 miliarde de lei, valoare care ar urma să urce în 2010 cu 6,9%, la 96,4 miliarde de lei, potrivit aceluiaşi studiu. Cu un total prognozat la 105 miliarde de lei în 2011, piaţa va consemna o creştere de 8,9% faţă de 2010.
Creşterile se datorează în proporţie covârşitoare vânzărilor de alimente. Magazinele care comercializează produse alimentare şi non-alimentare domină piaţa de retail, acestea având o pondere de 97%, realizând vânzări de 88,14 miliarde de lei (20,9 miliarde de euro). Vânzările directe, online, homeshopping şi de la automate vor trece de două miliarde lei în acest an.
Analiştii Euromonitor anticipează pentru acest an vânzări prin intermediul magazinelor de 83,1 miliarde de lei, în creştere cu 6% faţă de nivelul înregistrat în 2008, ritm care ar urma să ajungă la 9% în 2011 (102,8 miliarde de lei).
Scădere pe piaţa produselor nealimentare
Proiecţiile firmei indică pentru acest an o creştere de 13%, la 54,7 miliarde lei, pe segmentul vânzărilor de alimente, băuturi şi tutun prin magazine, însoţită de un recul de 3,6%, la 33,4 miliarde de lei, pe zona produselor nealimentare.
Românii vor continua să cumpere în următorii doi ani mai multe alimente, băuturi şi tutun din magazine, segmentul urmând să ajungă în 2011 la o valoare de 66,6 miliarde lei. Comparativ cu 2010, consumul de produse alimentare din magazine va fi în 2011 mai mare cu 10,6%.
În 2010, afacerile cumulate ale retailerilor de produse cosmetice, îmbrăcăminte, încălţăminte, de pro