Doar o treime din cei care conduc afaceri de consumer finance cred ca volumul de credite va creste in 2010 fata de 2008, se arata intr-un studiu Roland Berger, realizat la nivelul Europei Centrale si de Est in colaborare cu Asociatia Europeana de Management si Marketing Financiar (EFMA).
O pondere de 16% dintre opinii indica o stagnare a volumului de credite de consum in 2010 fata de 2008, in timp ce 52% de manageri cred ca acesta va fi mai redus.
In ultima perioada, oamenii de afaceri si executivii tin sa precizeze ca daca in 2010 se inregistreaza o crestere fata de 2009 nu inseamna o revenire. Comparatia cu 2008 are astfel mai mult sens pentru a evidentia cat de mult se redreseaza businessurile.
In legatura cu creditele auto si cele ipotecare, managerii cred in egala masura ca acestea vor stagna, vor scadea sau vor creste, o pondere de o treime fiind atribuita fiecarui scenariu, se arata in studiul Roland Berger.
Creditele luate direct la punctul de vanzare a bunurilor de folosinta indelungata (de exemplu electrocasnicele cumparate din Altex prin credit de la compania de consumer finance Credex) sunt asteptate sa inregistreze o scadere anul viitor de catre 40% dintre manageri. 33% vad o stagnare si tot 27% vad o crestere. "Este greu de spus daca anul viitor se vor acorda mai multe credite noi fata de anul acesta. Probabil va fi o crestere, dar nu m-as hazarda sa dau cifre", spune Stelian Stanga, director in cadrul diviziei de retail a Raiffeisen Bank, una dintre bancile de top din piata.
Pentru anul acesta, cei mai multi manageri - 52% din cei intervievati, estimeaza o crestere a volumului de credite pe piata de retail banking cu un ritm cuprins intre 0 si 2%, potrivit sondajului Roland Berger. In acelasi timp, 65% dintre manageri cred ca profitul va scadea cu un procent cuprins intre 0 si 20% in 2009.
Rata de default a portofoliu