În loc să-şi protejeze bugetul, companiile feroviare de stat atribuie diverse tronsoane, lucrări şi servicii unor firme private cu care se află în competiţie directă. Rute întregi de cale ferată, dar şi unele servicii sunt mai întâi declarate nerentabile, apoi închiriate unor operatori direct concurenţi care scot bani frumoşi din ele.
De-a lungul ultimilor ani, compania naţională de căi ferate a abandonat mai multe tronsoane ce leagă oraşe cu potenţial real de acoperire, pe motiv că ar fi nerentabile.
Particularii care le-au închiriat şi care acum rulează trenuri private pe aceste tronsoane au demonstrat, însă, exact contrariul: cu o administrare judicioasă, fără controlori corupţi şi eliminând cheltuielile inutile, din aceste „drumuri de fier" se poate scoate şi profit.
Ajunse în mâinile transportatorilor privaţi, traseele CFR se dovedesc a fi o mină de aur. Feroviarii ridică din umeri şi spun că de fapt cei mai mulţi bani îi dă statul, şi nu călătorii.
Ultima plecare: gara Botoşani
Telenovela privatizărilor continuă acum cu un nou episod: Regionala CFR Moldova va renunţa, de săptămâna viitoare, la 18 din cele 22 de trenuri care trec prin gara Botoşani. Garniturile făceau legătura cu Suceava, Bucureşti, Mangalia sau Timişoara, dar şi cu localităţi mai apropiate, precum Dorohoiul sau Leţcaniul.
De-acum înainte, călătorii vor trebui să schimbe mai multe trenuri pentru a ajunge la destinaţie.
„Călătorii care pleacă din Botoşani vor merge cu personalul până la Vereşti, de unde vor avea legături cu trenurile din Suceava sau vor fi nevoiţi să meargă încă patru staţii până la Paşcani pentru legăturile de la Iaşi", au explicat pentru „Adevărul" angajaţii staţiei CFR Botoşani.
Traseele lăsate libere de CFR vor fi ocupate de Regiotrans, o companie feroviară privată cu sediul în Braşov. Începând din 13 decembrie, Regiotrans va ef