IMM-urile din România consideră că impactul crizei economice a fost agravat de instabilitatea politică, mai degrabă decât de alţi factori.
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), în colaborare cu firma de consultanţă Cult Market Research SRL, a realizat recent un studiu privind impactul crizei economice asupra IMM-urilor în anul 2009. Studiul este realizat pe un eşantion de 228 de IMM-uri, cu o marjă de eroare de 5,6%. Reprezentanţii societăţilor care au participat la cercetare au identificat cele mai mari scăderi în comerţ. 71% dintre cei chestionaţi au răspuns că scăderea cea mai mare a vânzărilor s-a înregistrat în domeniul comerţului, urmat de industrie (69%). Cea mai mare creştere a vânzărilor a fost în domeniul serviciilor (23%). Cei mai mulţi respondenţi dintre cei care apreciază că vânzările companiilor pe care le reprezintă au crescut susţin că această creştere s-a realizat într-o proporţie mai mică de 25%. Spre comparaţie, doar 5,2% dintre repondenţi consideră că vânzările au crescut cu 50%. Media creşterii estimate este de 27,13%. De asemenea, cei mai mulţi apreciază scăderea între 25% şi 30%. Media scăderii estimate este de 36%.
Foarte interesant este punctul referitor la cauzele accentuării crizei economice. Cea mai mare parte a respondenţilor (55,3%) cred că de vină este instabilitatea politică, în timp ce criza la nivel global este pe locul doi (44,3%), iar instabilitatea fiscală pe locul trei (34,6%). Cei mai puţini indică printre cauze politica financiară a statului de a se împrumuta la bănci (16,7%) şi creditarea excesivă din 2008 (14,5%).
Circulaţia banilor a fost gripată
Cea mai mare parte a companiilor (70%) susţin că principala problemă cu care se confruntă este întârzierea plăţilor din partea clienţilor sau a partenerilor. Mai mult de jumătate (52%) dintre companii