Românii sunt bombardaţi cu informaţii referitoare la majorarea preţurilor la alimente, dar de multe ori acestea nu sunt corect prezentate şi ajung mai degrabă să inducă în eroare consumatorii în loc să-i informeze. Dacă majorarea preţurilor este subiectul preferat al jurnaliştilor şi este folosit de producătorii de alimente atunci când vor să mai obţină ceva, scăderea preţurilor este utilizată de politicieni pentru a obţine capital electoral. Liviu Voinea, d
Românii sunt bombardaţi cu informaţii referitoare la majorarea preţurilor la alimente, dar de multe ori acestea nu sunt corect prezentate şi ajung mai degrabă să inducă în eroare consumatorii în loc să-i informeze.
Dacă majorarea preţurilor este subiectul preferat al jurnaliştilor şi este folosit de producătorii de alimente atunci când vor să mai obţină ceva, scăderea preţurilor este utilizată de politicieni pentru a obţine capital electoral.
Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA) a explicat, pe baza unui studiu realizat de institutul pe care îl conduce, că percepţia consumatorilor este că preţurile cresc mai mult decât se întâmplă de fapt. Astfel, potrivit datelor pe anul trecut, consumatorii consideră că preţurile au crescut cu 31%, când, de fapt, datele statistice indică o majorare a preţurilor la alimente de numai 8%.
Producătorii scumpesc mai puţin decât anunţă
Voinea a explicat, pe baza indicelui de elasticitate a preţurilor finale la retaileri în funcţie de preţul la producător, că o majorare de 10% a preţului de producătorajunge să se transmită la consumatorul final doar ca o creştere de 1,5%.
O consecinţă a transferului doar parţial al majorării preţului la consumatorul final este scăderea profitabilităţii producătorului, pentru că majorarea preţului la producător nu se transmite integral la retailer.
„Informaţiile de presă ne sp