Anul viitor nu va aduce o repunere pe un trend ascendent al comertului romanesc, pe masura ce criza se va adanci si se va resimti tot mai acut in buzunarele consumatorilor. Marii retaileri si-au redus din doza de optimism de la debutul anului si se arata rezervati fata de o eventuala crestere a sectorului in anul urmator, dar si fata de sansele de supravietuire ale lanturilor cu capital autohton.
“Principalul motiv pentru care asistam la falimentul unor retele locale ca PIC sau Spar nu este criza, ci modul in care a fost gandit si construit business-ul in cauza”, a declarat Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), invitat la un forum de profil organizat de Mediafax.
El a explicat ca retelele locale, relativ nou-intrate pe piata romaneasca, au adus formate neconfirmate de retail si s-au dezvoltat cu ajutorul creditelor in locatii care nu s-au dovedit a fi tocmai profitabile. “Cand vrei sa castigi cu orice pret cota de piata, cand te imprumuti scump, cand faci achizitii scumpe de la furnizori si cand nu reusesti sa te promovezi suficient, atat din punctul de vedere al managementului personal, cat si din cel al formarii profesionale a directorilor de vanzari, atunci cu siguranta vorbim despre un esec”, a detaliat Manolache.
La randul sau, Valentin Mircea, consilier in cadrul Consiliului Concurentei, este de parere ca situatia dificila in care se regasesc aproape toate retele autohtone va antrena si o crestere a concentrarii pe piata de retail, prin miscari de achizitii si fuziuni. “Retelele mai putin rentabile vor fi dispuse sa vanda, ceea ce va duce la o concentrare pe piata, dar nu la nivel macro, la fel de posibile fiind si intrarile de noi jucatori prin greenfield-uri (investitii de la zero – n. red.)”, a apreciat consilierul de concurenta.
In ceea ce ii priveste pe marii retaileri, Man