Hunedoreanca este una dintre cele câteva instrumentiste profesioniste din ţară care cântă la ţambal.
PROFIL
Născută: 09.09.1974, Hunedoara
Educaţie: Şcoala de Arte Plastice – Deva, Facultatea de Relaţii Internaţionale
Familie: Căsătorită
A scos zeci de albume, a călătorit pe trei continente şi a cântat inclusiv cu taraful din Clejani, după ce şi-a început „cariera” la doar 6 ani, mentor la acest intrument dificil fiindu-i chiar tatăl ei, care era angajat al Ansamblului Haţegana, al Casei de Cultură din Hunedoara. „Mergeam de copil la spectacolele lui şi îmi plăcea aşa de mult, încât luam beţele şi cântam până le rupeam”, şi-a amintit Mariana.
De la Hunedoara, în Guangzhou
Pe la 12 ani a început să colaboreze şi ea cu ansamblul folcloric din Hunedoara, iar primul spectacol notabil l-a susţinut la 15 ani, cu „Doina Argeşului”, într-o serie de spectacole în care a însoţit-o pe Irina Loghin, în oraşele din Valea Jiului.Spune că ţambalul este un instrument pretenţios care, din cauza celor 38 de seturi de corzi, se acordează dificil şi are o greutate considerabilă. „Mai sunt şi instrumente mici, însă toate orchestrele de folclor care se respectă au câte un ţambal mare, care are în jur de 80 de kilograme şi care, de obicei, este montat de maşinişti. De acordajul lui mă ocup însă numai eu, nu las niciodată pe altcineva, iar asta poate să îmi ia de la 40 de minute până la o oră şi jumătate”, a declarat hunedoreanca.
Adaugă că tocmai datorită complexităţii sale şi a virtuozităţii necesare pentru interpretare, ţambalul este considerat regele instrumentelor. Instrumentistă, dar şi solistă, Mariana a avut un parcurs complicat: a cântat o vreme la Baia Mare, apoi s-a mutat în centrul ţării, făcând parte din Ansamblul „Cindrelul – Junii Sibiului”.
Cafe concert la Nantes
Pasiunea sa pentru muzică a purtat-o şi prin