Taxele de expansiune, de administrare a bonurilor de masa sau pentru acoperirea riscului nevanzarii produselor vor disparea din vocabularul lanturilor de magazine din 2010, cand retailerii isi vor alinia practicile la noua lege din comert. Nimeni nu-i impiedica insa pe retaileri sa "inventeze" noi taxe, atrage atentia Consiliul Concurentei (CC). "Ne e teama ca daca se elimina anumite taxe retailerii vor gasi modalitati de introducere a unor noi taxe", a declarat recent Valentin Mircea, consilier de concurenta in cadrul CC.
La randul lor, producatorii sustin ca noile reglementari constrang retailerii sa evite majorarea taxelor la raft, pentru ca acest lucru
le-ar aduce dezavantaje competitive in raport cu micii comercianti care nu cer taxe de listare.
Noua lege impune retailerilor facturarea separata a taxelor la raft in momentul in care achizitioneaza marfa de la furnizori. Schimbarea modului de inregistrare contabila ar putea majora marjele comerciale ale lanturilor de magazine alimentare, care in acest moment sunt cele mai mici de pe piata.
"Sigur ca taxele de raft vor continua sa se regaseasca in pretul de vanzare al marfurilor, pentru ca sunt un cost pentru producatori, schimbarea pe care o aduce noua lege este faptul ca retelele de magazine va trebui sa factureze separat aceste taxe, ca servicii de marketing. Deoarece retelele sunt in competitie unele cu altele, vor avea interesul sa nu majoreze taxele de raft, pentru ca o eventuala crestere a acestora s-ar resimti in cresterea pretului la raft al produselor", a explicat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din Industria Alimentara.
De partea cealalta, reprezentantii AMRCR au afirmat recent ca retailerii nu au gasit inca modalitatile de transpunere a noilor reglementari in practica contabila a companiilor. Mai mult, ei au subliniat faptul ca aceasta transpunere genereaz