Violonistul Alexandru Tomescu are numai 33 de ani. Pe lângă faptul că a câştigat, în urmă cu doi ani, printr-un concurs dificil, dreptul de a cânta la o vioară Stradivarius, multă lume a auzit de el în aprilie, când a repetat celebrul experiment al lui Joshua Bell din 2007 de la Washington.
Îmbrăcat în haine modeste, Tomescu a cântat, timp de o jumătate de oră, într-un du-te vino continuu, la Stradivarius Elder-Voicu 1702, în staţia de metrou de la Piaţa Victoriei. Virtuozitarea excepţională, muzica lui Bach şi Kreisler, vibraţia viorii, care a aparţinut timp de patru decenii lui Ion Voicu, considerată a fi unul dintre cele mai bine conservate Stradivariusuri şi evaluată la peste două milioane de euro, nu i-a lăsat pe bucureşteni indiferenţi.
Spre deosebire de Bell, Tomescu a câştigat mai mulţi bani, peste 300 de lei, şi mai ales a fost recunoscut de călătorii grăbiţi.
L-am ascultat recent, pe Alexandru Tomescu la Roma, alături de Orchestra Naţională Radio, într-o formulă de excepţie, cu pianistul Horia Mihail, sub bagheta talentatului dirijor Radu Popa, de la Filarmonica „Banatul” din Timişoara. M-am bucurat să văd şi mai ales să aud o echipă tânără, închegată, care se sincroniza perfect cu Orchestra Radio, în „Concertul pentru pian, vioară şi orchestră”, de Felix Mendelssohn. Sala Giuseppe Sinopoli a Auditoriumului Parco della Musica, supranumită „fabrica de cultură”, s-a dovedit neîncăpătoare pentru toţi invitaţii, diplomaţi, politicieni, personalităţi ale vieţii culturale, care sărbătoreau 130 de ani de relaţii diplomatice dintre România şi Italia.
Tomescu a mai realizat o perfomanţă extraordinară: alături de acelaşi Horia Mihail, la pian, şi de Răzvan Suma, la violoncel, cu care a înfiinţat Romanian Piano Trio, a început un turneu de muzică de ca meră, străbătând, în lung şi-n lat, întreaga ţara. De pe 20 octombr