Fraincis Whyte, coordonator al Direcţiei de comunicare din Comisia Europeană, invitat special la Conferinţa naţională a reţelei de comunicare Europe Direct, ne-a relatat în cadrul unui interviu, acordat în exclusivitate pentru Adevărul de Seară, despre noutăţile din strategia pe termen mediu a Comisiei Europene, privind comunicarea cu cetăţenii.
Ce modalităţi de relaţionare cu cetăţenii are Comisia Europeană?
Din 2005, prin departamentul de comunicare sunt organizate consultări cu cetăţenii, dezbateri, sondaje de opinie, focu grupuri. Este vorba de consultări locale, naţionale, europene, la modul fizic sau pe internet, prin finanţarea unor ONG-uri. În România au fost organizate până în prezent două asemenea consultări cu cetăţenii, în urmă cu doi ani şi în această primăvară, pe tema constituţiei europene. S-a pornit de la filosofia nu doar transmiterea de informaţii, ci şi recepţionarea opiniilor cetăţenilor.
Ce au comunicat autorităţilor europene cetăţenii consultaţi?
Au venit idei din cele mai diverse. Unii au spus chiar că UE e prea complicată şi abstractă, dar alţii s-au arătat deosebit de entuziaşti. Unii au cerut modificarea sistemului de educaţie, solicitând mai multă educaţie pe internet, alţii vor mai multe măsuri sociale. Problema este că nu toate propunerile avansate sunt de competenţa CE.
Ce concluzii s-au tras după primele consultări cu cetăţenii?
Unul din cele mai importante realizări din ultimii patru ani a fost faptul că propunerile înaintate au fost dezbătute şi de politicieni cu cetăţenii. Potrivit prevederilor Tratatului de la Lisabona, ca să fie prezentate parlamentului, propunerile trebuie să vină din partea a peste un milion de persoane, dintr-un număr semnificativ de ţări.
Ce va fi îmbunătăţit în relaţia cu cetăţenii europeni, potrivit noii strategii a Comisiei Europene?
Dacă o parte din soli