Copiii de etnie romă învaţă separat de români, în clase sau chiar în clădiri diferite, în jumătate dintre şcolile româneşti, iar vinovaţi de asta sunt, în mare parte, părinţii.
Aceasta este opinia specialiştilor în probleme de discriminare, care au întocmit şi o serie de studii privind segregarea în unităţile de învăţământ din România.
Potrivit acestora, adulţii nu realizează că atitudinea lor îi afectează pe cei mici pentru toată viaţa: 30% dintre copiii romi care învaţă în şcoli segregate nu promovează examenele la finalul clasei a VIII-a şi renunţă la şcoală.
Pentru a diminua rata abandonului şcolar în rândul acestora, Centrul Romani Criss a demarat, ieri, proiectul „Nu mai vrem învăţământ monocultural”. Urmarea: în 90 de şcoli din ţară se vor derula, pe tot parcursul anului, activităţi interculturale (dezbateri, spec tacole, dis cuţii), la care vor participa nu doar elevii, ci şi părinţii şi cadrele didactice.
„Ne mai batem, ca fraţii”
În Şcoala Nr. 85 din Capitală, una dintre unităţile incluse în proiect, peste 100 din cei 600 de elevi sunt de etnie romă. Învăţătoarea Aida Ivan a încercat să-i integreze pe toţi. Adrian este în clasa a II-a şi îşi etalează „tatuajul-abţibild” de pe gât în timp ce îşi aşteaptă rândul la cadourile de la Moş Crăciun.
„Am şi eu tatuaj pe mână”, intră în vorbă şi colegul lui, Gabi. Nu se înţeleg prea bine şi nu pentru că Adrian e rom şi Gabi nu, ci pentru că găsesc mereu câte ceva de împărţit. „Ne mai batem, fără motiv, ca fraţii”, explică Gabi „relaţia” lor în clasă. Învăţătoarea confirmă că niciodată ciondănelile celor mici nu au legătura cu etnia. „Problema” este întotdeauna la părinţi.
„Toată lumea zice că, de fapt, copiii romi nu vor la şcoală. Noi observăm însă o reticenţă a părinţilor neromi, atunci când vrem să aducem copii romi în cl