România este printre puţinele state din Europa unde preţurile bunurilor de larg consum cresc de la o lună la alta în această perioadă. La noi, chiar şi în perioadă de criză preţurile se majorează de Sărbători. Se întâmplă aceste lucruri pentru că piaţa românească este dominată de vânzător, şi nu consumatorul are supremaţia, aşa cum ar trebui, spun analiştii.
Ultimele date statistice publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că în miezul crizei şi, mai ales, înainte de Sărbătorile de iarnă preţurile cresc treptat în România, deşi în majoritatea statelor europene scad. INS a arătat că „rata inflaţiei în luna octombrie 2009 faţă de luna septembrie 2009 a fost 0,4%, iar comparativ cu octombrie 2008 a fost 4,3%“. Potrivit raportului lunar al INS, instituţia face astfel de calcule după o cercetare selectivă a preţurilor şi tarifelor, înregistrate la unităţile comerciale. De asemenea, în luna noiembrie, indicele preţurilor de consum a crescut faţă de luna precedentă a acestui an cu 0,23%. Scumpirile au fost înregistrate atât la bunurile alimentare, cât şi la cele nealimentare şi la servicii. Buletinul statistic lunar de preţuri al INS pe luna octombrie arată că toamna a venit cu scumpiri la ouă, lapte de vacă, brânză, legume şi conserve de legume, conserve de carne, miere de albine, dar şi la ţigări, cărţi, ziare, reviste, combustibil, încălţăminte, cosmetice, articole de igienă. Au fost şi unele reduceri de preţuri, atât la bunurile alimentare (fructe proaspete, cartofi şi citrice), cât şi la cele nealimentare (autoturisme şi piese de schimb). Şi serviciile se scumpesc de la o lună la alta. Potrivit INS, în octombrie faţă de septembrie au crescut tarifele pentru cinematografe, teatre, muzee, telefonie, inclusiv pentru apă, canal, salubritate. Chiar şi industria - grav afectată de criză - a ales să majoreze preţurile practicate, mai ales în