Aceasta este concluzia unui sondaj de opinie efectuat in rindul adolescentilor. Potrivit studiului "Barometrul Adolescentei", realizat de catre Cult Market Research in perioada 1 - 20 noiembrie, pentru elevi a fost mai simplu sa aleaga o caracteristica negativa pentru romani, 85% dintre ei indicind defecte ale romanilor si 70% o calitate specifica propriului popor. Coruptia si hotia se detaseaza de alte defecte enumerate de adolescenti, 20% dintre elevii intervievati indicind aceste caracteristici. In ce priveste cea mai importanta calitate, 10% dintre liceenii de clasa a XII-a au indicat responsabilitatea, 9% sociabilitatea, iar 8% optimismul. Initiatorii studiului precizeaza ca defectele si calitatile indicate de catre liceeni au fost grupate dupa o structura psihosociologica in cinci categorii: stilul expresiv, stilul interpersonal, stilul de munca, stilul emotional si stilul intelectual. Astfel, calitatile romanilor pe care liceenii le-au indicat se incadreaza in mare parte in stilul interpersonal: 20% dintre calitatile enumerate se refera la sociabilitate, toleranta, ospitalitate, altruism. Ca stil expresiv, 17% dintre adolescenti ii vad pe romani optimisti, patrioti, maturi, mindri, iar calitatile dupa stilul de munca sint: responsabilitatea (10%), in timp ce 3% s-au referit la harnicie sau la spiritul intreprinzator. Cele mai multe defecte identificate de catre liceeni se refera tot la stilul interpersonal, peste 27% dintre caracteristicile negative fiind incluse in aceasta categorie. Astfel, romanii sint perceputi ca fiind hoti, laudarosi, neseriosi, usor de manipulat, invidiosi. Responsabilitatea, ca si calitate principala a romanilor, este indicata intr-o masura mai mare de catre fete (12%) decit de baieti (6%). De asemenea, aproape 8% dintre liceenii de sex masculin au indicat ca si calitate a romanilor frumusetea, fata de doar 2% dintre fete. Baietii si f