Peste 32.000 de maşini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin programul “Rabla” din acest an, adică două treimi din numărul total al autovehiculelor pe care statul îşi propusese să le scoată din circulaţie. Suma totală cheltuită de stat prin Administraţia Fondului de Mediu (AFM) pentru acest program a fost, în 2009, de aproape 123 de milioane de lei.
Valoarea totală a programului este de 190 de milioane de lei, alocaţi beneficiarilor-persoane fizice, finanţarea fiind susţinută integral din veniturile Fondului pentru mediu. Astfel, potrivit datelor AFM, programul a fost realizat în proporţie de 65 la sută.
Statul îşi propusese ca, în 2009, să plătească, pentru fiecare maşină mai veche de zece ani casată prin programul “Rabla”, câte 3.800 de lei. Banii au fost daţi sub forma unei prime de casare, ei fiind scăzuţi din preţul maşinii noi cumpărate de proprietari în locul maşinilor vechi casate.
În primăvară, cele mai mari vânzări
Ediţia 2009 s-a desfăşurat în trei etape. În prima dintre ele, derulată în perioada 20 martie-29 mai, au fost înlocuite 11.543 de autoturisme, primele de casare de la stat ridicându-se la valoarea de 43.863.400 de lei. În etapa a II-a, derulată între 1 iunie şi 31 august, s-au înlocuit 9.649 de autoturisme, valoarea totală a primelor de casare fiind de 36.666.200 de lei. În cea de-a III-a şi ultima etapă, derulată în intervalul 1 septembrie-11 decembrie, au fost înlocuite 11.135 de maşini, pentru care statul a plătit prime de 42.313.000 de lei.
Cele mai multe maşini noi alese de cei care şi-au dat autoturismele vechi la casat au fost Daciile Logan, ele reprezentând mai mult de jumătate din totalul celor pentru care statul a plătit prime de casare - 18.153.
Dacia, lider incontestabil
În afară de Dacia, românii au preferat modele ale producătorilor Renault (2.651 de maşini), Sko