Vânzările de ciocolată vor creşte anul acesta doar cu 5%. Producătorii şi importatorii de ciocolată autohtoni speră ca Moş Crăciun să le aducă o creştere a vânzărilor, în condiţiile în care până acum în perioada sărbătorilor se comercializa circa 35% din volumul întregului an.
România este codaşă în Europa la consumul de ciocolată pe cap de locuitor care este de numai 1,9 kilograme anual, potrivit unui studiu Euromonitor International. Până şi bulgarii, care la multe capitole sunt în urma noastră, mănâncă mai multă ciocolată decât noi: un vecin de la sud de Dunăre mănâncă, în medie, circa 2,9 kilograme. Şi ungurii sunt peste noi, cu un consum de 3,8 kilograme pe cap de locuitor. Ce să mai spunem de elveţieni care se răsfaţă, fiecare, cu 9,8 kilograme anual.
CREŞTERI MICI
Cu toate acestea, ca valoare, piaţa autohtonă a ciocolatei este estimată, anul acesta, la 372,9 milioane euro, peste valoarea "suratelor" din Bulgaria (138,3 milioane euro) şi Ungaria (340,8 milioane euro). Comparativ cu 2008 însă, vânzările totale de ciocolată se anunţă cu doar 5% mai mari în România anului 2009. Deşi creşterea este mult mai mică decât în anii trecuţi - când a atins şi 20% -, evoluţia este totuşi pozitivă dacă avem în vedere criza economică în care ne zbatem şi faptul că în alte ţări europene se aşteaptă o "îngheţare" a valorii vânzărilor sau chiar o scădere a acestora comparativ cu 2008 (circa -2% în Bulgaria, Belgia, Elveţia sau chiar -4% în Ungaria). "Consumatorii sunt mai precauţi în alegerile pe care le fac şi se orientează spre mărcile cunoscute, în care au încredere.
Se gândesc de două ori dacă într-adevăr au nevoie sau nu de un anumit lucru şi nu se mai abat atât de mult de la lista de cumpărături făcută acasă", explica cu ceva vreme în urmă Doina Cavache, directorul de afaceri corporatiste al Kraft România. Producătorii şi impor