Substitut al Crăciunului în rit iudaic, „Sărbătoarea Luminilor”, celebrată aseară, rememorează victoria macabeilor. Sărbătoarea care durează opt zile a adunat şi de această dată zeci de evrei ai comunităţii din Arad, dar şi de peste graniţă.
Când vine vorba de o istorie a vreunei comunităţi de evrei, întâlnim acelaşi tipar: evreul rămas fără patrie, devenit evreu rătăcitor. Şi cum lipsa de cunoaştere şi de informare a fost întotdeauna sursa majorităţii fenomenelor de respingere a acestora, evreul a reprezentat „elementul străin” în orice comunitate.
La aproape două milenii de când macabeii au triumfat asupra monarhiei seleucide din Siria, evreii continuă să sărbătorească singura sărbătoare nebiblică din calendarul iudaic.
În acest sens, pe parcursul celor opt zile, 12-19 decembrie, se aprinde Hanuchia. Obiceiul este de a aprinde o singură lumină în prima seară, două în a doua seară, trei în a treia seară, de la stânga la dreapta, până când, în a opta seară, toate luminiţele sunt aprinse. Conform Talmudului, obiceiul aprinderii menorei are drept scop să amintească public minunea, de aceea, în vechime, sfeşnicul era aşezat în prag ori chiar pe stradă, în faţa casei.
Cântece şi jocuri de Hanuka
Şi de această dată, ca şi în anii precedenţi, Hanuka a fost sărbătorită într-un cadru festiv, aseară, alături de mai marii comunităţilor de evrei din Arad, Szeged şi Békéscsaba. Vorbind despre importanţa „Sărbătorii Luminilor” în viaţa evreilor de pretutindeni, Marele Rabin din Szeged, Zsolt Markovics, prezent la Arad a spus: „Prin cele opt lumini care reprezintă cele opt braţe ale Hanuchia, vrem să reclădim credinţa în sufletele oamenilor. Lumina poate distruge dar poate şi clădi, de aceea cred că în 2009, misiunea noastră e să găsim acea lumină care ne uneşte, care ne dă forţă, toleranţă şi pace tuturor”.
„Sărbătoarea