La Academia Română, în partea de grădină dinspre bulevardul Dacia, au fost amplasate două opere de artă contemporană sub forma unor turnuri monumentale. „Turnul de Fildeş“, înalt de şapte metri şi „Turnul Babel“, care măsoară şase metri şi jumătate, sunt creaţii ale artiştilor plastici Florin Ciubotaru, respectiv, Henry Mavrodin. Acestea se alătură celor trei sarcofage romane din secolul al ll-lea, deja existente în peisajul grădinii Academiei.
Cei doi artişti au donat Academiei cele două turnuri pentru că au considerat că acestea sunt compatibile cu spaţiul cultural reprezentat de Academia Română. „Orice lucrare trebuie să se lege, prin simbolistica sa, de semnificaţia spaţiului unde este expusă“, a spus Florin Ciubotaru.
„Cele două lucrări sunt foarte potrivite, şi expresiv şi epic, cu locul de expunere ales, cel de la Academie“, a declarat şi criticul de artă Pavel Şuşară.
Cele două turnuri au fost realizate din materiale moderne, precum metal, răşini şi piatră artificială.
Bucureştenii sunt nedumeriţi
În opinia bucureştenilor, cele două turnuri sunt „ciudate“. „Ce este asta frate? E o cruce înclinată? Nu pot să decodez ce semnificaţie are“, se mira o bucureşteancă privind „Turnul de Fildeş“. În acelaşi timp, o altă doamnă a comentat:
„Bănuiesc că sunt sculpturi abstracte, dar semnificaţia îmi scapă“. „Sunt ciudate. Şi, mai ales, puse aşa, aproape de sarcofagele astea!“, spunea un tânăr care trecea pe lângă grădină.