Infrastructura de cale ferata, a saptea ca lungime din Europa, este una dintre cele mai putin productive, avand in vedere ca sunt peste 1.000 de puncte de restrictii de viteza, in timp ce jumatate din elementele tehnice - linii, poduri, tuneluri, instalatii - au termenele pentru reparatii capitale depasite.
Recent, miliardarul american Warren Buffett a preluat 77,4% din cadrul companiei feroviare Burlington Northern Santa Fe, pentru 26 mld. dolari. Avand in vedere ca operatorul american detine 51.000 km de cale ferata si 6.700 de locomotive, Buffett ar fi putut sa preia toata infrastructura de cale ferata din Romania pentru o suma de cel putin cinci ori mai mica, daca luam in considerare ca mai sunt operationali doar 10.500 km din totalul de 17.000 km cat erau in 1990.
In schimb, ar fi avut nevoie de peste 5 mld. euro pentru a investi in reabilitarea si modernizarea caii ferate. Deocamdata cea mai mare problema cu care se confrunta infrastructura feroviara locala este ca este detinuta in totalitate de stat, potrivit Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care reprezinta interesele a circa 17 companii de profil cu afaceri anuale de 1 mld. euro. Desi au fost date mai multe sute de kilometri de cale ferata in concesiuni, cei care le-au preluat nu pot sa intervina asupra infrastructurii.
"Lipsa de responsabilitate economica a statului in privinta proprietatilor sale va mentine si de acum inainte volumul investitiilor private la minimum - liniile concesionate sunt vazute de stat ca bunuri de care vrea sa scape, dar nu are curajul sa le inchida si in consecinta nu sunt gandite adevarate parteneriate intre noii administratori privati si autoritatea publica, care sa faciliteze atragerea de fonduri", sustine Stefan Roseanu, secretarul general al AIFR.
O alta cauza a nivelului scazut al investitiilor private in industria de cale fer