Anul acesta ar fi trebuit să funcţioneze 108 malluri pe piaţa internă, potrivit unui studiu Eurelia. De fapt, sunt sub 40, iar situaţia lor e delicată din cauza scăderii consumului. Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a scăzut cu 14 % în septembrie faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, potrivit ultimelor raportări ale Institutului Naţional de Statistică (INS). Astfel, după creşterea masivă din 2008, consumul a intrat în declin imediat ce efecte
Anul acesta ar fi trebuit să funcţioneze 108 malluri pe piaţa internă, potrivit unui studiu Eurelia. De fapt, sunt sub 40, iar situaţia lor e delicată din cauza scăderii consumului.
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a scăzut cu 14 % în septembrie faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, potrivit ultimelor raportări ale Institutului Naţional de Statistică (INS). Astfel, după creşterea masivă din 2008, consumul a intrat în declin imediat ce efectele crizei economice au început să se simtă şi în România. Cifra de afaceri din comerţ a coborât la nivelul celei înregistrate în iunie 2007, ceea ce înseamnă o scădere totală de circa 40%. Retailerii, în special cei de electrocasnice, nu sunt singurii care au avut de suferit. Dezvoltatorii şi proprietarii de centre comerciale au fost lipsiţi de aportul financiar al chiriaşilor, care şi-au văzut afacerile scăzând. În plus, au fost afectaţi de răcirea relaţiilor cu băncile, care şi-au retras disponibilitatea de a finanţa proiectele anunţate.
În aceste condiţii, primul efect a fost apariţia spaţiilor neocupate, majoritatea în cazul proiectelor mai periferice, dar şi scăderea chiriilor cu 25%-30%, potrivit unei analize a consultantului imobiliar DTZ Echinox. Acelaşi studiu precizează şi faptul că în zonele periferice ale Capitalei, dar şi în provincie, chiriile s-au redus şi cu 50%.
„Flexibilitatea dezvolt