51% dintre români nu au cumpărat cărţi în 2009, arată un studiu prezentat ieri de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii. Sursa: Codrin Prisecaru
Nonconsumul de cărţi a urcat anul acesta cu 6 procente, faţă de anul trecut, respectiv de la 46% la 51%. Datele au fost prezentate în cadrul campaniei „În căutarea cititorilor celebri”, iniţiată recent de Ministerul Culturii, în scopul promovării lecturii în rândul tinerilor.
Faţă de anul trecut, 2009 a fost un an „slab” şi din punct de vedere al consumului de muzică şi filme.
Astfel, 71% dintre cei care au fost supuşi sondajului nu au cumpărat filme, în comparaţie cu 53% în 2008.
La categoria muzică, 63% dintre români nu au cumpărat CD-uri originale, faţă de 30% în registraţi anul trecut.
Potrivit unor date din 2008, 34% dintre respondenţi nu citesc cărţi, articole, reviste de specialitate şi 22% citesc doar o dată sau de două ori pe lună. Un studiu din 2005 arăta că 56% dintre respondenţi nu au cumpărat nicio carte în 2004, iar 55,4% nu au citit deloc cărţi în cursul aceluiaşi an.
Potrivit Barometrului de Consum Cultural 2005 privind rolul bibliotecilor, jumătate dintre clienţii bibliotecilor citesc zilnic, aceştia reprezentând 25% din totalul populaţiei.
De asemenea, 51% dintre clienţii bibliotecilor îşi procură cărţi din librării şi abia după împrumută de la bibliotecă.
Centrul de Studii în Domeniul Culturii a elaborat şi patru profiluri de cititori.
Primul este tipul orientat spre carieră, reprezentat de tineri între 21-30 de ani, cunoscători de limbi străine, slabi consumatori de programe TV şi cititori de literatură de specialitate.
Ei sunt posesori de biblioteci personale medii (100-500 volume), în care cele mai multe cărţi au fost achiziţionate înainte de ’89. Al doilea tip es