Salvarea României în ceea ce priveşte infrastructura se poate face doar prin parteneriate public – private, sunt de părere analiştii economici ai companiei Deloitte. Sursa: Codrin Prisecaru
Pornind de la faptul că în ţara noastră deficitul de infrastructură este insuficient acoperit prin fondurile publice, reprezentanţii Deloitte au analizat noile tendinţe economice şi impactul asupra finanţării pentru infrastructură, ajungând la concluzia că proiectele de tip Parteneriat Public Privat (PPP) sunt singurele de viitor.
Pentru specialiştii Deloitte termenul generic infrastructură nu se referă doar la transport, ci include o multitudine de facilităţi de utilitate publică (sisteme de canalizare, de iluminat, de management al deşeurilor, facilităţi de divertisment, sport şi petrecere timpului liber, instituţii de învăţământ, spitale, închisori, etc).
„Într-o ţară emergentă cum este România, nevoia de infrastructură se resimte cu atât mai puternic”, a declarat George Mucibabici, preşedinte Deloitte România şi lider al echipei specializate în proiecte din sectorul public românesc. „În acelaşi timp, fondurile publice disponibile pentru astfel de lucrări sunt mult mai mici”, a adăugat el.
Exemple pozitive
Specialiştii Deloitte atrag atenţia că Ministerul Transporturilor vrea ca până în 2013 să dezvolte 2.000 de kilometri de autostrăzi, ceea ce însemnă investiţii de 10 bilioane de euro.
Pe de altă parte nevoia de infrastructură în alte domenii este la fel de mare, costurile totale fiind aproape imposibil de acoperit prin fonduri publice şi europene.
„Se impune astfel alternativa finanţării în parteneriat cu sectorul privat, model care a avut rezultate remarcabile în întreaga lume”, punctează Mucibabici.
Există deja în România câteva exemple pozitive în acest sens: concesion