Oferta de spaţii office a crescut în ultimul an ca urmare a acestei strategii. Strategiile de limitare ale costurilor au împins unele companii să restrângă spaţiul în care îşi desfăşoară activitatea şi să-şi subînchirieze suprafaţa excedentă.
Cedarea de către chiriaşii principali ai clădirilor de birouri a unor metri pătraţi din spaţiul lor de birouri, la preţuri ceva mai mici decât cele pe care le-au contractat iniţial a reprezentat o soluţie de reducere a costurilor. Primele companii care au optat pentru această variantă au fost multinaţionalele.
„Estimăm că spaţiile subînchiriate s-au ridicat la aproximativ 3.800-4.200 de metri pătraţi. Aici sunt incluse şi contractele realizate direct între proprietarii imobilelor şi noii chiriaşi, prin eliberarea de sub obligaţii a companiei ce ar fi trebuit să subînchirieze", declară Mirela Raicu, corporate senior consultant şi partener al companiei de consultanţă imobiliară Esop Consulting.
Mai mult decât atât, acest nou segement al pieţei de birouri este unul cu potenţial mare de creştere. „În mod cert vorbim de un nou sector al pieţei, care în viitor va creşte şi care va continua să existe până în momentul în care cererea va echilibra oferta", susţine Monica Vasile, consultant al departmentului de biroruri al DTZ Echinox.
Între 10 şi 30% din spaţiu
Majoritatea firmelor care au subînchiriat spaţii de birouri au fost din domeniile FMCG, farmaceutic, financiar, consultanţă sau servicii de business. „Companiile care aveau suprafeţe mari, unele dintre ele contractate cu scopul extinderilor în timp, care ulterior au fost revizuite, au oferit spaţii de subînchiriat. Suprafeţele contractate prin subînchiriere au variat de regulă între10% şi 30% din spaţiul deţinut de o firmă", explică Mirela Raicu.
În acelaşi timp, motivul principal pentru care companiile au adoptat această tactică a fost rec