Pestos, retailerul de incaltaminte si accesorii cu capital integral autohton, care detine brandul Il Passo si francizele pentru magazinele Tosca Blu si Bagatt, a avut pentru prima data in cei zece ani de cand activeaza la nivel local o scadere a vanzarilor cu 35% in euro.
Motivul? Deprecierea leului, inflexibilitatea partenerilor - malluri si banci, dar si vremea calda din lunile octombrie si noiembrie cand vanzarea de incaltaminte din ultima colectie a fost ingreunata, dupa cum spun reprezentantii companiei.
Declinul a inceput sa se simta la sfarsitul lui 2008, problemele s-au acutizat in martie, cand varful scaderii in euro a trecut de 30%, iar sezonul de toamna-iarna 2009/2010 este pus sub semnul aceleiasi diminuari pronuntate.
Bucurestiul, mai afectat decat provincia
"Magazinele din Bucuresti sunt mai afectate decat cele din celelalte orase. Oamenii sunt mai informati, ceea ce-i face mai prevazatori, nu mai cheltuiesc atat de mult. In plus, concurenta este foarte mare, in Capitala exista un outlet, sunt multe promotii, iar oamenii calculeaza de doua ori inainte sa intre intr-un magazin. Se simte ca s-au terminat banii si ca exista o instabilitate mai ales in sectorul bugetar", a declarat pentru ZF Petru Chiriac, unul dintre cei doi actionari ai companiei care a rulat in 2008 afaceri de 4,9 mil. euro, in crestere cu circa 30% fata de anul anterior.
Retailerul de incaltaminte a incercat sa contracareze impactul crizei financiare prin masuri interne, care au redus din cheltuieli cu pana la 30%, dar si prin discutii cu centrele comerciale in vederea scaderii chiriei sau cu bancile. "Am facut analiza pe fiecare magazin in parte, am inchis magazinele neprofitabile, am redus salariile, am renuntat la oamenii care nu aduceau venit, am renegociat toate contractele, incepand de la telefonie, transport pana la chiria birourilor. Am facut buget