Ce afacere poate fi sa aduni o banda de entuziasti si sa-i pui sa construiasca un produs, pe care sa îl dai apoi gratis la toata lumea ?
Suna ca un proiect de duminica al unor activisti flower-power, nu ca o afacere. Si totusi o asemenea banda de pasionati a creat ceva care concureaza o mega-corporatie patronata de cel mai bogat om din lume. Creatia miilor de voluntari este browserul de internet Mozilla Firefox. Uriasul dominant, facut de Microsoft dupa traditionale retete capitaliste, este Internet Explorer.
Daca dimineata, la serviciu, deschideti Firefox pentru a naviga pe internet, va numarati printre cei 110 milioane de utilizatori din întreaga lume care prefera zilnic aceasta interfata. În noiembrie 2009, Firefox, produs de Fundatia Mozilla, a împlinit cinci ani de existenta, perioada în care a cucerit 25 la suta din piata globala. În România domina piata cu o cota de 43.3 %,
iar în tari precum Polonia, Ungaria, Slovenia sau Slovacia, a trecut de 50%. Bill Gates are motive sa fie nervos: în aceiasi cinci ani, Internet Explorer a scazut de la 94 la 64 de procente, la nivel global, potrivit portalului specializat Statcounter.com.
Dar cum poate cineva sa finanteze cresterea unui produs atât de apreciat, fara sa ceara nici un ban pentru el ? Daca exista o rivalitate cu Microsoft, Google este cu siguranta implicat. Într-adevar, Fundatia Mozilla are un contract cu cel mai mare motor de cautare online, care în 2008 i-a adus 91% din venituri. Mozilla are acum o problema: primeste prea multi bani numai de la Google, prin contractul care expira în 2011. Iar de un an, Google si-a lansat propriul browser, numit Chrome. Reînnoirea contractului cu Mozilla este de aceea nesigura.
Cititi mai multe despre acest subiect în noul numar Forbes, care a aparut pe 14 decembrie la chioscuri.