Potrivit unui studiu, relizat la nivel internaţional, doar 4% din locuitorii României ar da bani pentru vizitarea site-urilor, situându-se pe ultimul loc în Europa. Deşi foarte puţini români se arată dispuşi să plătească pentru conţinutul online, ţări precum Suedia (23%), Olanda (19%) şi Grecia (18%) sunt mult mai receptive.
Studiul realizat de GfK a fost comandat de publicaţia americană „Wall Street Journal", deţinută de magnatul Rupert Murdoch, proprietarul trustului News Corp. Murdoch a făcut mare vâlvă după ce a anunţat că va percepe, începând cu 2010, o taxă pentru vizitarea site-urilor pe care le deţine. Datele studiului nu ara favorabil pentru planurile lui Murdoch.
Cercetarea a fost realizată în 16 ţări din Europa şi în Statele Unite. Astfel, 80% din respondenţii din cele 17 ţări îşi doresc în continuare acces gratuit la conţinutul online, iar 46% ar prefera să suporte reclamele de pe un site, dar să nu fie taxaţi pentru vizitarea site-urilor.
În ceea ce priveşte situaţia pe ţări, peste 50% din greci, belgieni, suedezi şi americani au recunoscut că ar fi mai degrabă de acord să acceseze site-uri cu reclame decât să plătească. Cei mai puţin deschişi s-au arătat românii, care au ales această opţiune în proporţie de doar 22%.
În ceea ce priveşte persoanele care ar plăti pentru a accesa conţinut online, datele nu trec de 23%. Suedezii sunt cei mai deschişi, 23% din ei spunând că ar fi dispuşi să cheltuie bani pentru un abonament pe un site.
Şi olandezii au ales această variantă în proporţie de 19%. Cea de-a treia clasată este Marea Britanie, ţara în care veniturile din publicitatea pe internet le-au depăşit, în 2009, pe cele din TV şi din presa scrisă.
Internetul, o noutate pentru români
România este codaşă în ceea ce priveşte disponibilitatea de a cheltui bani pentru online, doar 4% din cei care au răspuns admiţând acest