Expoziţia „Imagini ale lumii trecătoare. Kunisada – un mare gravor al şcolii Utagawa“ este deschisă la Muzeul Naţional de Artă din Bucureşti. Organizată de Secţia de Artă Orientală a MNAR, expoziţia, al cărei curator este Carmen Brad, prezintă 63 de gravuri policrome, realizate de Utagawa Kunisada (1786-1865).
Sumida Shozo (numele iniţial al artistului) a dovedit de timpuriu talent pentru desen şi pictură. La 15 ani, a intrat ca elev în atelierul pictorului şi gravorului Utagawa Toyokuni, întemeietorul şcolii de gravură Utagawa, şi, potrivit tradiţiei, a primit numele Kunisada, prima parte a acestuia indicând numele mentorului.
De-a lungul vieţii a semnat cu mai multe nume. Preluând afacerea tatălui său, proprietarul unui feribot, îşi alege pseudonimul Gototei (Casa celui de-al cincilea feribot), semnând astfel, până în 1844, gravurile sale cu actori. Pentru alte subiecte a folosit un al doilea nume, Kochoro, în care intrau hieroglife din numele maestrului său de pictură tradiţională şi din numele întemeietorului acestei şcoli. În sfârşit, după moartea lui Utagawa Toyo-kuni, şi-a semnat majoritatea lucrărilor: Toyokuni.
Cartierele plăcerilor
Gravurile acestui artist, aparţinând şcolii ukiyo-e, abordează subiecte preţuite de pătura orăşenească a societăţii japoneze a secolului al XIX-lea, interesată de plăcerile vieţii de zi cu zi, spre deosebire de temele culturii aristocratice a samurailor. Gravurile sale vor înfăţişa femei frumoase, actori, prelucrări ale unor subiecte literare, istorice sau ale unor legende.
Dincolo de temele gravurilor sale, transformate uneori în adevărate rebusuri prin aluziile la literatură şi legendă şi prin abordarea în cheie ironică a subiectelor culte, Kunisada se remarcă prin fineţea liniei, prin inventivitatea tematică şi prin prolificitate.
Femeile prezentate de Kunisada au un plus de graţie faţă de ce