Brazii cu Swarovski au rămas o amintire a luxului din 2008. Acum se caută cei naturali, în ghivece, şi cei artificiali, care pot fi refolosiţi. Sursa: Codrin Prisecaru
În ghiveci, artificiali sau proaspăt tăiaţi din pepiniere, ornaţi cu mătase şi pene, brazii de Crăciun vor trebui să se adapteze în 2009 unui buget „intrat la apă”.
Asta face ca ofertele de lux din anii trecuţi - între care şi bradul de 37.800 de lei, împodobit cu cristale Swarovski şi fire aurite - să rămână fără niciun cum părător în 2009. Pieţele şi centrele comerciale sunt pline cu brăduţi de toate mărimile, pentru toate buzunarele. Cine nu-şi permite un pom poate cumpăra o coroniţă (2- 5 lei) sau câteva crenguţe ce pot aduce în casă mirosul proaspăt de iarnă.
„Nu mai cumpără orice”
„Până acum, cel mai bine s-au vândut brăduţii argintii, în ghiveci: 1-1,5 metri înălţime, la 159 de lei. Spre finalul lunii, însă, lumea se îndreaptă către brazii verzi, pe care noi îi aducem din pepinierele străine”, spune Marius Dosinescu, manager la brazidecraciun.ro. Cât despre pomul de lux, de 10.000 de euro, din care au vândut, în 2007 şi 2008, trei exemplare, Dosines cu spune că 2009 nu le-a adus niciun client cu aşa multă dare de mână.
„Pe fondul crizei, lumea nu mai e dispusă să plătească atât pentru un brad exclusivist. Oamenii cumpără în continuare, numai că sunt foarte atenţi. Nu mai cumpără orice, oricât, oricum. Se interesează dacă globurile pot fi folosite şi la anul, ce garanţie are instalaţia de pom, aspecte la care înainte nici nu se uitau”, adaugă acesta.
Cei cărora bugetul le permite, totuşi, achiziţionarea de ornamente extravagante, se pot inspira din sfaturile designerilor în domeniu. Vlad Simion, de la brazidecraciun.ro, explică, pe platforma on-line, tendinţele pentru 2009: „Se poartă culori pastelate, suave, motive înc