Cel puţin 4.000 de marinari romani care navigau pe nave străine şi-au pierdut în 2009 locul de muncă din cauza crizei economice, potrivit declaraţiei lui Adrian Mihălcioiu, reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor(ITF) în România.
Adrian Mihălcioiu, care este şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că la ora aceasta mai navighează, cu contracte reînoite, aproape 30.000 de marinari, personal navigant şi personal auxiliar (de pe navele de croazieră).
„Aceeaşi scădere cu aproximativ 30% a locurilor de muncă este întregistrată şi în Italia, Franţa sau în alte ţări din Europa. Criza a dus la subfinanţarea sistemelor de shipping şi a construcţiilor de nave”, susţine Mihălcioiu.
Potrivit liderului SLN ,„în 2009 nu au existat creşteri salariale negociate, dar în 2010 vom încerca să negociem o creştere de 5-7% peste nivelul actualului contract”. Deşi ar exista speranţe de revigorare a navigaţiei, salariile nu vor putea ajunge la nivelul anului 2008.
Conform contractelor obligatorii încheiate de armatori cu ITF, pe navele sub pavilion european şi în funcţie de pregătire, salariul minim al unui marinar este de 1.500 euro pe lună, iar cel maxim ajunge la 14.000 euro pe lună. Pentru navele sub pavilion de complezenţă, salariul minim nu depăşeşte 1.250 euro, iar cel maxim nu trece de 8.000 euro pe lună.
Un alt pericol major pentru marinari, în 2009, a fost pirateria, aproape 1.000 de navigatori fiind capturati de piraţii somalezi. Pe cinci dintre navele atacate şi răpite în golful Aden au fost şi 25 de marinari romani, care au fost eliberaţi doar după ce armatorii au platit răscumpărări imense.
Ultimul marinar, aflat la bordul petrolierului Maran Centaurus, alături de 25 membri ai echipajului, greci şi filipinezi, a fost capturat de piraţii somalezi la sfârşitul