Romanii au pastrat si anul acesta traditia cumparaturilor pe credit de electrocasnice si mobila in perioada sarbatorilor, desi multi au salarii mai mici, iar locurile de munca nu mai sunt sigure.
Nici dobanzile mari nu i-au descurajat sa se imprumute pentru a-si face cadouri de sarbatori: companiile de credite practica dobanzi anuale efective de 30-40% la imprumuturile in lei, cu mult peste dobanda-cheie a BNR de 8%.
Luna decembrie le-a adus companiilor de credite de consum de pe piata locala cresteri de pana la 25% a volumului de imprumuturi acordate, deoarece in aceasta perioada mai multi romani cumpara electrocasnice si mobila, luand finantari direct din magazine.
Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum, care acorda imprumuturi in magazinele Elvila, Dedeman, Bricostore, Flanco, Flamingo, Vodafone, Depozitul de Calculatoare sau Praktiker, a acordat luna aceasta un volum de credite in magazine cu 14% mai mare decat in noiembrie.
"A fost o luna foarte buna pe partea de credit in magazin, dar si pentru cardurile de credit. Imprumuturile de nevoi personale nu prea functioneaza in decembrie, deoarece oamenii care cumpara bunuri de folosinta indelungata prefera modalitatile de plata imediate, cum sunt cardul si creditul in magazin", afirma Daniel Boaje, directorul general al Cetelem.
De altfel, la sfarsitul lui noiembrie Boaje spunea intr-un interviu acordat ZF ca se asteapta ca in decembrie creditele acordate in magazinele partenere sa urce cu aproximativ 10%. Aceasta este cea mai importanta linie de business pentru Cetelem, care mai acorda imprumuturi de nevoi personale si pentru achizitia de autovehicule.
"Anul trecut in decembrie creditarea a scazut foarte mult, a fost prima luna de recul violent din cauza crizei", mai spune Boaje. Pentru tot anul 2009 compania estimeaza o scadere a soldului creditelor cu ci