PREMIERĂ BANCARĂ. Clienţii care se plâng la Protecţia Consumatorilor sau în justiţie, de condiţiile impuse de bancă, riscă să le fie reziliat contractul. Sursa: Arhiva EVZ
Volksbank aduce o premieră în sistemul bancar românesc: riscul reputaţional. Când auzi prima oară acest termen, ridici din sprâncene fără să bănuieşti gravitatea unei clauze care modifică fundamental raportul de forţe dintre bănci şi clienţi.
Prin riscul reputaţional, pe care l-a introdus de la 1 noiembrie, Volksbank are dreptul de a rezilia contractul de credit al unui client care se plânge public de condiţiile impuse de bancă. Bancherii pot recurge la această clauză obligându-şi clienţii să achite integral tot împrumutul.
E un căluş în gura celor care au contractat credite ipotecare de zeci sau sute de mii de euro şi care s-au trezit, după debutul crizei economice, cu dobânzile majorate.
Conflictul e în plină desfăşurare şi merită privit cu toată atenţia pentru că riscul reputaţional aduce atingere inclusiv Constituţiei.
Pentru un profit mare
Volksbank a explicat prima oară această găselniţă în raportul de activitate pe 2007: „Riscul reputaţional este riscul înregistrării de pierderi sau al nerealizării profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de încredere a publicului în integritatea Băncii. Gestiunea riscului reputaţional are în vedere asigurarea permanentă a unei imagini pozitive, conforme cu realitatea, în piaţă, în faţa clienţilor (...)”.
La 1 noiembrie 2009, banca a introdus clauza în contractele cu clienţii, inclusiv în cele aflate în derulare. Toţi au fost puşi în faţa faptului împlinit, mişcarea operată de Volksbank fiind motivată astfel: instituţia bancară îşi rezerva dreptul de a face modificări în clauzele iniţiale dacă au loc schimbări ale aşa-zisului „CGA” (Condiţii Generale de Afaceri), un f