Potrivit datelor producătorului, balanţa se va înclina cu 4-5% către partea de retail
2009 a adus modificări în comportamentul producătorilor, dar şi al consumatorilor
Vânzările de vin din segmentul de desfacere în hoteluri, restaurante şi cafenele (HORECA) vor scădea din anul viitor cu 4-5%, principala cauză fiind scăderea eficienţei acestui sector de a atrage clienţi, dar şi a nivelului slab de pregătire a personalului din aceste unităţi, potrivit producătorului de vinuri Cramele Recaş. "Vânzările companiei sunt în proporţie de 55% în retail şi 45% în Horeca. Estimez o creştere a proporţiei în 2010 a vânzărilor către consumatorul direct de
4-5%, datorată reducerii volumelor în HORECA ca urmare a gradului scăzut de ocupare/rezervare", a precizat, pentru Curierul Naţional, Ionuţ Trandafir, brand manager, Cramele Recaş. "Chiar lipsa personalului specializat în restaurante şi hoteluri, a sommelierilor, afectează promovarea vinului", a mai spus Trandafir.
Referitor la evoluţia pieţei, reprezentantul Recaş a spus că a fost unul dintre cei mai interesanţi mai ales prin prisma schimbărilor care au avut loc în acest an la nivelul producătorilor, dar şi al consumatorilor.
"Anul 2009 a fost unul dintre cei mai interesanţi de până acum. S-au produs modificări în comportamentul consumatorului, dar şi în strategiile producătorilor şi ale comercianţilor. Până în acest an s-a înregistrat o evoluţie în educaţia consumatorului de vin din România, ceea ce a avantajat promovarea vinului în obiceiul de consum şi vânzările Cramelor Recaş. (...) Din păcate, acum, scăderea puterii de cumpărare a consumatorului afectează decizia de achiziţie. Se înregistrează o migraţie în funcţie de preţul produsului. Aceasta va duce la promovarea unor vinuri ieftine, parte din ele slab calitative, ceea ce va mări ecartul privind cultura consumului de vin faţă de alte