Retailerii din lumea intreaga asteapta cu nerabdare sezonul Sarbatorilor de iarna, cand vanzarile aproape se dubleaza fata de o luna normala, in principal datorita cadourilor. Insa, este cu adevarat benefic pentru economie sa cumparam cadouri?
Unii economisti sunt convinsi ca facem mai mult rau, decat bine, prin excesul de cumparaturi din perioada Craciunului.
Unul dintre sustinatorii acestui "curent" este decanul Facultatii de business si politici publice Wharton, din cadrul Universitatii Pennsylvania, care este convins ca nu avem prea multa satisfactie dupa cumparaturile pentru Sarbatori.
"In mod normal, daca dau 50 de dolari pentru ceva ce-mi doresc eu, cumpar ceva ce, pentru mine, valoreaza 50 de dolari. Dar, daca altcineva cumpara ceva de 50 de dolari pentru mine, din moment ce nu stie ce imi place sau ce am deja, sunt mari sanse sa cumpere ceva pentru care eu nu as fi dat bani. Astfel, resursele adevarate (banii) sunt transformate in ceva fara valoare", spune Waldfogel, pentru revista Time.
Doar in Statele Unite, se cheltuie aproximativ 65 de miliarde de dolari pentru cadouri, in fiecare an, ceea ce ii face foarte fericiti pe proprietarii marilor lanturi de magazine. Insa, motivul cumparaturilor este sa produca satisfactie pentru cumparator. Iar, in cazul cadourilor, adesea destinatarul acelui cadou nu are nici o satisfactie. Fara aceasta satisfactie, starea de bine ce ar trebui sa existe pur si simplu nu se produce.
"Nu sunt impotriva cheltuitului. Insa, indiferent de suma pe care o cheltuim, ar trebui sa cautam cat mai multa satisfactie de pe urma produsului achizitionat", explica Waldfogel.
Pe de alta parte, toata lumea are de castigat cand oferiti cadouri persoanelor pe care le cunoasteti foarte bine. In acest caz, stiti deja daca ii place un anumit lucru sau nu si daca il are deja sau