Raiffeisen Bank, una dintre bancile de top pe piata de retail, va vinde de la 31 decembrie credite pentru clientii individuali cu marje mai mici cu pana la sase puncte fata de nivelurile actuale.
Potrivit reglementarilor in vigoare, bancile trebuie sa ofere la creditele de retail (cele vandute clientilor individuali) fie dobanzi fixe, fie calculate in functie de un indicator independent, la care se adauga o marja de castig. Raiffeisen va reduce de la inceputul lui 2010 marja la creditele de consum fara garantii in euro de pana la 3.000 de euro de la 19 la 13 puncte procentuale. Pentru creditele cu valori cuprinse intre 3.000 si 7.000 de euro, marja scade cu sapte puncte procentuale, la 10,5%.
Marjele se aplica peste indicatorul pietei interbancare din zona euro (Euribor, pentru scadenta de sase luni). Valoarea Euribor luata in considerare de banca in prezent este de 1,44% pe an.
La creditele in euro cu garantii imobiliare scaderea marjelor este de cel mult 1,5 puncte. Ipotecarele vin la o marja de 6,5% peste Euribor, iar creditele de nevoi personale cu garantii imobiliare la o marja de 8%.
La ipotecarele in lei marja se ingusteaza cu jumatate de punct, pana la 4%, iar la creditele de nevoi garantate cu ipoteca la 5%. Marjele se aplica peste indicatorul Robor pentru maturitatea de sase luni, valoarea luata in calcul de banca fiind de 10,79% pe an. Ajustarea marjelor va influenta doar costul creditelor vandute incepand cu 31 decembrie 2009, subliniaza reprezentantii Raiffeisen Bank. Din toamna trecuta bancile si-au igrosat considerabil marjele la creditele vandute clientilor, bancherii invocand ca motiv pentru aceasta miscare in special cresterea riscului, care trebuie recompensat.
La nivelul sistemului, marjele de dobanda la lei (diferenta intre dobanzile la credite si cele la depozite) s-au dublat in primele noua luni ale anului, aj